Merawat Batu Buah Pinggang - Kaedah Pencegahan

Merawat Batu Buah Pinggang - Kaedah Pencegahan

Berkesan merawat batu karang melibatkan betul mengenal pasti jenis masalah dan preskripsi ubat yang betul untuk mereka. Berikut adalah empat jenis batu karang dan tips untuk mencegah pembentukan mereka.

Batu kalsium adalah jenis yang paling biasa masalah ini; ini terdiri daripada sebatian kalsium, terutamanya kalsium oxalate, walaupun kalsium fosfat juga boleh hadir. Keadaan ini adalah disebabkan oleh tahap kalsium dalam sistem, yang mungkin disebabkan keadaan seperti hipertiroidisme. Thiazides atau kalium sitrat yang ditetapkan untuk mencegah batu kalsium daripada membangunkan dan berhenti yang sedia ada menjadi lebih besar.

Karang-karang asid urik berlaku apabila asid urik, iaitu satu bahan buangan yang biasanya disingkirkan oleh badan, membangun. Punca batu asid urik termasuk pengeluaran yang rendah air kencing, gout, dan pemakanan daging merah yang terlalu banyak, pengambilan alkohol yang berlebihan dan penyakit radang usus. Natrium bikarbonat dan kalium sitrat mengelakkan air kencing daripada menjadi terlalu berasid, membantu menghalang perkembangan masalah asid urik.

Batu struvite boleh berkembang akibat jangkitan saluran kencing atau buah pinggang jangkitan; jika mereka berkembang cukup besar, mereka juga boleh dipanggil calculi Staghorn. Ini boleh menjadi satu keadaan yang serius kerana saiz mereka dan kerana mereka menjadi petunjuk jangkitan; antibiotik mungkin perlu untuk ditetapkan.

Jenis-kurangnya biasa keadaan ini adalah batu cystine, yang mungkin berlaku di dalam keluarga yang mempunyai kecenderungan genetik untuk cystinuria, satu keadaan yang menyebabkan cystine berlebihan di dalam sistem. Kalium sitrat juga boleh digunakan dalam merawat batu karang jenis ini, dan juga ubat-ubatan seperti penicillamine dan captopril yang membantu mengekalkan cystine larut dalam air kencing.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar