Cahaya adalah Perubatan

Cahaya adalah Perubatan

LED (Diod Pemancar Cahaya) lampu semua kemarahan hari ini, dan yang digunakan untuk merawat beberapa masalah kesihatan. Dan walaupun ia bermanfaat kerana anda akan baca di bawah, satu perkataan amaran yang perlu ditawarkan di sini kerana TIDAK semua produk yang dihasilkan dan dijual sebagai terapeutik ... sebenarnya. Kebanyakan 'mengetuk' produk adalah tidak lebih daripada apa yang banyak akan anggap sebagai hanya 'lampu haba. Kerana ia adalah dengan kebanyakan produk terdapat beberapa tahap kualiti. Produk-produk berkualiti tinggi menggunakan komponen lebih mahal, yang ditentukur dan dijamin untuk menghasilkan cahaya dalam julat terapeutik yang anda kira-kira untuk membaca tentang. Jadi, dengan itu berkata ... emptor kaveat (Marilah pembeli berhati-hati).

Tubuh manusia terdiri daripada bertrilion sel hidup. Apakah benar-benar menakjubkan adalah bahawa sel-sel kita telah terbukti untuk bertindak balas kepada rangsangan luar seperti yang disediakan oleh cahaya laser. Frekuensi yang dihasilkan oleh lembaga LED, dan atau 'diarahkan' halus cahaya mata laser, boleh merangsang metabolisme sel kita dan persekitaran dalaman mereka. LED cahaya memancarkan yang terdiri daripada apa yang dikenali sebagai foton, yang membentuk pancaran cahaya yang memasuki tisu dengan memudahkan perubahan dalam kita kekutuban sel-sel membran. Tindakan intrasel menggalakkan repolarization sel-sel yang sakit atau cedera kembali kepada keadaan biasa. Ini adalah satu konsep yang rumit untuk memahami, tetapi dalam jangka pendek ... lampu ini menghasilkan ion negatif, yang telah terbukti mempunyai kesan yang sangat positif pada badan.

Kesan cahaya matahari pada tubuh kita telah dikenali selama bertahun-tahun. Kami pada dasarnya berkembang di bawah cahaya matahari, walaupun dalam beberapa tahun kebelakangan ini kita telah terdedah kepada kurang kerana kulit taktik kanser menakutkan. Walau bagaimanapun yang menjadi subjek artikel lain. Garis bawah untuk artikel ini adalah bahawa panjang gelombang yang dihasilkan oleh matahari (UV-C [100-280 nm], UV-B [280-320nm] dan UV-A [320-400nm]) adalah cahaya ultraviolet dengan frekuensi yang sangat tinggi . Ia tidak perlu bahawa anda tahu semua butiran mengenai frekuensi selain mengatakan bahawa panjang gelombang yang lebih pendek, lebih besar tenaga per foton (yang menyediakan penembusan kurang melalui tisu biologi). Sebaliknya; panjang gelombang yang lebih panjang, tenaga yang kurang cahaya menghasilkan, dan lebih mendalam penembusan ke dalam badan. Ia adalah satu fakta yang diketahui bahawa sinar ultraungu C & B terutamanya diserap dalam lapisan atas kulit, dan kekerapan UV-A melalui ke lapisan betul di bawah permukaan. Apa yang anda baru sahaja membaca adalah jenis maklumat yang kebanyakan orang terdedah kepada melalui berita dan bahan bercetak lain, mengenai kesan negatif UV pada kulit kita. SANGAT PENTING: Maklumat di atas tidak patut dikelirukan dengan, dan tidak terpakai kepada orang-orang frekuensi yang jatuh ke dalam terdekat, pertengahan dan jauh kategori inframerah, yang bermanfaat dalam alam semula jadi. Apa yang penting berhubung dengan frekuensi UV adalah bahawa lebih besar tenaga yang dihasilkan, peluang yang lebih besar terdapat potensi kemudaratan kepada kulit dari masa ke masa.

Semua maklumat mengenai cahaya (terutama apa yang anda baru sahaja membaca di atas mengenai cahaya UV) tidak seburuk seperti beberapa pihak yang membuat ia keluar menjadi. Bagaimana badan anda mengendalikan cahaya (terutamanya yang dalam julat UV) pada semua peringkat bergantung kepada beberapa faktor, termasuk status pemakanan anda. Sesetengah jenis ringan yang diberikan pada frekuensi tertentu telah digunakan secara terapeutik selama lebih 4000 tahun di negara-negara seperti China, Mesir dan India. Sebagai contoh, mereka tahu kembali pada zaman itu bahawa pendedahan kepada cahaya merah akan meningkatkan aliran darah ke kawasan yang terdedah. A testimoni hari berkuasa moden untuk penggunaan cahaya dan nilai terapeutiknya adalah penggunaan cahaya 'biru' untuk merawat bayi yang baru lahir dengan penyakit kuning. Terapi ini telah digunakan di hospital-hospital arus perdana selama bertahun-tahun dengan kejayaan. Seawal penyelidik abad ke-19 Edwin Babbitt dan Kate Baldwin mendapati bahawa lampu merah boleh digunakan untuk mencegah menakut-nakutkan, dan juga ketika itu ia telah mendapati cahaya itu (dalam julat frekuensi tertentu) dapat mempercepatkan proses penyembuhan.

Ia sememangnya jenayah bahawa ini selaras penyelidikan tidak dijalankan secara lebih bersungguh-sungguh. Pada awal 1960-an penyelidik seperti Liverman menunjukkan peranan merah, dekat inframerah cahaya inframerah dan jauh boleh mengawal pertumbuhan, pembiakan dan penyembuhan proses. Tambahan pula ketika itu juga tempoh masa Wurtman, Axelrod dan Phillips mendapati bahawa pengeluaran melatonin dan pelepasan dikawal oleh cahaya. Dan akhirnya pada tahun 1970-an, penyelidik lebih di Eropah dan Rusia menunjukkan bahawa penggunaan laser dan lampu merah boleh digunakan secara klinikal untuk meningkatkan penyembuhan luka yang sukar sembuh dan luka ternganga lain, yang tidak bertindak balas kepada rawatan biasa dalam sehari.

Di atas hanya menjadi perbincangan sepintas mengenai manfaat 'frekuensi' dalam julat spektrum inframerah. Kita boleh pergi lebih jauh ke dalam perkara ini dengan membincangkan frekuensi terapeutik yang lain, seperti yang ditemui oleh Dr Paul Nogier kembali pada 1970-an. Frekuensi Nogier secara rutin digunakan dalam amalan perubatan; dan telah ditunjukkan untuk preferentially digunakan oleh badan terapeutik. Kerana ia adalah dengan semua frekuensi, yang terletak berdekatan dan terdedah kepada apa sahaja yang menjana frekuensi, akan mula bergetar dengan cara yang sama. Dengan ini, sesiapa sahaja yang terdedah kepada ketujuh frekuensi asas yang ditemui oleh Dr. Nogier, akan mula bergema dengan mereka. Mereka mengenakan ciri-ciri penyembuhan yang dalam banyak kes lebih berkesan daripada banyak rawatan yang ditawarkan oleh apa yang biasanya dikenali sebagai ubat 'Stream utama.

Ini frekuensi ialah:
Frekuensi (Hz) U - 1.14
A - 2.28
B - 4.56
C - 9,125
D - 18.25
E - 36.5
F - 73
G - 146

NOTA: Kekerapan U adalah apa yang dikenali sebagai frekuensi "sejagat". Ini frekuensi ditawarkan sebagai harmonik [adalah kekerapan komponen isyarat yang boleh dibahagikan beberapa frekuensi asas] pada tahap yang berbeza frekuensi asas dalam banyak aplikasi. Di bawah adalah senarai harmonik biasa frekuensi asas Nogier.

Frekuensi Nilai (Hz)
A - 292
B - 584
C - 1168
D - 2336
E - 4672
F - 73
G - 146

Seperti yang dinyatakan ia telah menunjukkan bahawa badan dan pelbagai sistem, boleh diaktifkan melalui penggunaan cahaya dalam masa terdekat melalui frekuensi inframerah jauh. Satu contoh ialah, (dan terdapat bukti kukuh menunjukkan ini) yang cahaya yang boleh dilihat (400-700nm) mempunyai kesan langsung ke atas sistem imun. Ia juga adalah satu fakta yang diketahui bahawa pelbagai sistem hormon dalam badan bertindak balas secara langsung kepada pendedahan cahaya, sebagai contoh penukaran beberapa jenis kolesterol kepada vitamin D. Ada manfaat khusus untuk bekerja dengan cahaya yang mempunyai panjang gelombang yang lebih panjang. Bekerja dengan frekuensi tertentu berhampiran inframerah (NIR, 600-800nm) pelbagai boleh menembusi kulit sehingga lebih kurang 9 inci; yang menggalakkan penyembuhan luka dan pertumbuhan tisu manusia!

Anda mungkin tertanya-tanya bagaimana ini semua kerja-kerja di dalam badan. Nampaknya Merah dan NIR cahaya yang menembusi kulit (bergantung kepada kedalaman penembusan), boleh merangsang percambahan sel keratinosit (yang adalah juzuk utama kulit), dan fibroblas (yang jenis sel yang mensintesis matriks extracellular dan kolagen) melalui induksi faktor pertumbuhan. Sekali lagi seperti yang dinyatakan (ini tidak boleh diulang cukup), semua ini berlaku disebabkan oleh peningkatan dalam pemindahan elektron (ion negatif) ke dalam sel-sel tertentu, semua yang penting untuk pengeluaran tenaga dan pertumbuhan sel. Di samping itu berhampiran lampu panjang gelombang inframerah dan lain inframerah telah digunakan untuk pengurusan kesakitan juga. Transcutaneous (seluruh kulit) pendedahan kepada cahaya inframerah merangsang sintesis DNA dalam sistem imun manusia, yang mengurangkan bahan kimia pro-radang yang dihasilkan di dalam darah sebagai tindak balas kepada keadaan luka atau penyakit.

Hari ini lampu ini digunakan untuk semua jenis isu-isu kesihatan yang berkaitan. Kegunaannya termasuk, tetapi tidak terhad kepada isu-isu seperti pulih daripada pembedahan kosmetik, untuk rawatan dan penyembuhan ternganga luka yang tidak akan selainnya sembuh, ulser kulit, pemulihan daripada serangan jantung untuk kecederaan sukan. Berita baru-baru ini yang paling menarik mengenai penggunaan lampu merah dan inframerah adalah penggunaan potensi mereka dalam merangsang pertumbuhan semula sel-sel saraf (contohnya saraf optik dan tisu yang rosak retina). Walaupun terdapat banyak syarikat yang menjual merangka ini, saya hanya menyedari dua yang benar-benar menjual unit yang menghasilkan frekuensi yang mereka katakan unit mereka lakukan. Salah satu syarikat tersebut di Kanada, ia adalah instrumen SOTA (http://www.sotainstruments.com/) dan Perbadanan bioresonan di England (http://www.bioresonance.co.uk/page16.html). Mungkin ada orang lain tetapi malangnya ia mengambil masa yang lama untuk mengelakkan melalui dan mencari sesiapa yang legit, dan terdapat hanya tidak cukup jam dalam sehari.

Rujukan:
1. Roberts JE., Cahaya dan immunomodulation, Ann NY ACAD Sci. 2000; 917: 435-45.
2. Roberts, JE. Kesan terapeutik cahaya dalam Manusia. In: Fotobiologi untuk Abad ke-21, diedit oleh Thomas P. Coohill dan Dennis P. Valenzeno, Bab 2, ms 17-29.. Valdenmar Publishing Company, Overland Park, Kansas, 2001.
3. Trelles MA, Allones I., Red diod pemancar cahaya (LED) Terapi mempercepatkan penyembuhan luka selepas blepharoplasty dan periocular laser pelapisan ablative. J Cosmet Laser Ther. 2006 April; 8 (1): 39-42.

hak cipta © 2010 Dr James Lembeck

Tidak ada komentar:

Posting Komentar